Publicul reacţionează doar la lucruri „ieftine“, care fac rating. (Horaţiu Mălăele)


      Horaţiu Mălăele crede că boemia actuală este inexistentă, că se mai fac mari spectacole româneşti doar accidental şi că publicul reacţionează doar la lucruri „ieftine“, care fac rating.Actorul vorbeşte tranşant despre prostie, dogmă şi mediocritate, în cartea „O poveste cu Horaţiu“ de Doina Papp, apărută la Editura Allfa. Iată câteva opinii ale lui Horaţiu Mălăele: 
     „Mi-a plăcut o vorbă a unui prieten, pe care am tot amintit-o în contexte diferite: «Sunt oameni atât de proşti încât nici nu pot să traverseze strada. Ei se nasc, trăiesc şi mor pe acelaşi trotuar»“. 
     „Am jucat peste tot în lume pentru comunităţile româneşti şi pentru doritorii băştinaşi, din China până în Australia, din Madagascar până în vestul sălbatic al Americii.Nu ştiu dacă am fost prins în conceptul de multiculturalitate, important este că am cunoscut oameni esenţiali cu care am legat prietenii dinamice, am văzut lumea şi, la rândul ei, ea m-a văzut pe mine.Teatrul european este multiform, într-o continuă agitaţie şi schimbare.Teatrul românesc a rămas în găleata unui expresionism desuet şi formalist, trăind nostalgia gloriei anilor `70.Acum, marile spectacole sunt accidentale şi puţine în raport cu energia, fantezia şi talentul actorilor noştri“.
   „Am avut un public deştept, subtil. S-a pierdut. De ce? Deschiderea orbească şi încrederea într-un occident necunoscut, cu bune şi rele, care conservă o formulă bizară în a vedea comedia. Am împrumutat întregul pachet de acolo şi am încercat să-l adaptăm. Iar acest hibrid a creat micul monstru de azi. Avem un public constant, deschis lucrului ieftin, care face rating. Şi ne supunem ratingului. Dinamica publicului trebuie s-o intuieşti“. 

   „M-am îmbrăcat în negru pentru că am înţeles că sunteţi morţi după mine“. Horaţiu Mălăele 

   „Când desenez, de obicei în relaţia cu subiectul propus portretului încep cu nasul, din simplul motiv că este cel mai apropiat organ. Apoi continui la întâmplare. Dacă îmi fac propriul portret încep cu părul, să fiu sigur că mai apuc ceva şi termin cu semnătura, să mă asigur că nu l-a făcut altcineva“. 
   „Dacă veţi avea timpul să priviţi o clipă în viaţa mea, fie că este vorba de scrieri, de grafică, de actorie sau regie, veţi observa cu uşurinţă că nu sunt sclavul niciunui stil, curent sau dogme cunoscute sau conjuncturale. Deşii unii grăbiţi îmi pun în cârcă un stil anume, cred totuşi că fondul impune forma. Bălăceala monostilistică de dragul analiştilor efemeri este neavenită… nu sunt idolul niciunei mode. Am totuşi o constantă curiozitate pentru filmele expresioniste sau realist fantastice. Cred că viaţa însăşi pendulează între comedie şi dramă.În România s-au născut Brâncuşi, Cioran şi Ionesco.Vizitaţi România şi veţi vedea cum fantasticul devine realitate“.

   „M-am născut în România. De ce? Am vrut să fiu aproape de mama“. Horaţiu Mălăele

   „În copilăria mea teatrală, l-am cunoscut pe Nichita Stănescu atunci când s-a mutat la un prieten comun. De-abia intrasem în cameră, când a rostit nişte vorbe care mi-au rămas în memorie de atunci: «Să bem, domnilor! Statornicia pietrei îi dă câinelui senzaţia de fugă!“. Iată o idee senzaţional de frumos îmbrăcată în vorbe. M-a emoţionat. Pe urmă, am făcut un spectacol la o aniversare a lui Nichita, cu toată gaşca lui de prieteni. Printre ei, marele grafician Sorin Dumitrescu. Sau Ioana Crăciunescu, alt poet-actor fenomenal. Mari actori, mari scriitori. Era o lume specială, era un grup boem, fabulos şi furtunos, cu ieşiri esenţiale de natură bahică urmate de veritabile explozii ale spiritului, un grup al creierelor care, prin modul lor de a trăi, se opuneau sistemului politic canceros al vremii. Am avut prilejul de a mă afla în centrul lor şi să cunosc nişte oameni despre care cei de azi nu ştiu decât din auzite. Boemia actuală este aproape inexistentă. Ea a fost îngropată în interesul zilei de mâine. Pragmatismul refuză starea de boemie. Am avut privilegiul divin să-i cunosc pe marii optzecişti, marii risipitori socratici, cei care, în timp ce beau jamaica cu halba, rezolvau cumplite probleme de matematică, umpleau cu desene pereţii şi aşterneau bijuterii pe şerveţelele tuturor meselor din localuri“.

Comentarii

  1. Mare actor, mari cuvinte. Mi-a placut ce am citit.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce sa zic, te felicit pentru postare.
    Il admir pe Horatiu Malaele de multa vreme, este un mare actor si regizor, si nu in ultimul rand un talentat caricaturist.

    RăspundețiȘtergere
  3. Recunosc ca la inceput nu imi placea de el dar de cand cu serialul "O saptamana nebuna!" il ador pe omul asta .. motiv pentru care mi-e si greu sa aud de el si sa nu incep sa rad. Hello vecinu`! :D

    RăspundețiȘtergere
  4. Omul e fabulos. Salutare vecinico :). Da tu nu mai ai blog ?

    RăspundețiȘtergere
  5. Numai cuvinte de bine pot spune despre acest om, buna postare.

    RăspundețiȘtergere
  6. Horatiu...este unul dintre putinii actori care te fac inca sa razi pe bune si nu din politete.
    Servus Ciprix :P

    RăspundețiȘtergere
  7. Adevarat tinere...Servus, ieri am avut treaba...gratareala, bla bla.

    RăspundețiȘtergere
  8. Are dreptate in ceea ce afirma despre public, dar nu trebuie sa ne bage pe toti in aceeasi oala pentru ca nu toti ne dam in vant dupa spectacole ieftine (nu ca bilet - ca ala-i scump rau in unele cazuri).
    Pe de alta parte, nici biletele la spectacole nu sunt de asa natura incat sa ii incurajeze pe oameni sa mai vina. Multi ar merge, dar nu-si pot permite bilete decat renuntand la altceva, ceva necesar, de cele mai multe ori - si nu e vorba doar de pragmatism aici, ci de prioritati.
    Imi place si mie Horatiu Malaele, dar nu prea am ocazia sa ajung sa-l vad, pentru ca nu prea are "joc de scena" pe aici iar in rarele ocazii in care are - sau apare la TV - nu aflu in timp util. :)
    Felicitari pentru articol.

    RăspundețiȘtergere
  9. Pai poti sa renunti macar o data pe saptamana la o shaorma cu de toate (nu e cazul tau Diana) si o sa ai si banuti de bilet, daca iti doresti asa de mult sa mergi sa il vezi pe Horatiu. O zi faina sa ai.

    RăspundețiȘtergere
  10. De abia astept sa ma intorc in capitala sa mai particip la piesele in care joaca dl. Malaele, mie atat de dor sa vad ceva de calitate.

    RăspundețiȘtergere
  11. Tot lui Mălăele ii mai este atribuita și replica: "Toate femeile se îmbracă în negru pentru ca toți bărbații sunt morți după ele!"

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

~ Parerea ta conteaza pentru mine ~

Postări populare de pe acest blog

Să ne imaginăm zic...

Primul meu job ....